15 czerwca br. przy 80-cio procentowej frekwencji członków Okręgowej Rady i udziale Przewodniczącego Okręgowej Komisji Rewizyjnej, odbyło się XV posiedzenie Okręgowej Rady, której wiodącym tematem była ocena gospodarki finansowej w ROD minionego 2022 roku.
Po przyjęciu porządku obrad i powołaniu komisji uchwał i wniosków, podjęta została uchwała o zmianie w składzie osobowym Okręgowej Rady.
Aktualną sytuację w Okręgu przedstawił Prezes Okręgu, w której wyakcentował problemy zakończonej kampanii sprawozdawczej w ROD, aktywność struktur w poszczególnych zagadnieniach a zwłaszcza w zakresie przepływu informacji wewnętrznej, sygnały z ROD: Kolejarz, Niemierzyn, Korab, Gryf, Bema, Nowe Zycie i Chrobrego w Stargardzie dotyczące min. walnych zebrań. Omówił mankamenty w pracy kolegiów prezesów i komisji problemowych, współpracy z samorządami gmin, pracy społecznej służby instruktorskiej oraz procesu szkolenia działkowców. Analizie poddał również realizację zadań w temacie funkcjonowania OFK I wdrażania programu DGCS i niepokojącego zjawiska w niektórych ROD nie bilansowania się przychodów z kosztami.
Członkowie Rady zostali poinformowani o aktualnym stanie realizacji konkursu ARiMR dot. Rozwoju Zielonej Infrastruktury w 24 ogrodach okręgu i o zadaniach z tego wynikających. Omówione zostały działania wspierające ogrody ze strony samorządów min. trwający nabór wniosków w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski pn. Ogrody Przyjazne 2023. Mocno wybrzmiała sprawa znaczenia ustawy o ROD, której jubileusz 10 - lecia obchodzimy w tym roku. Rozwiązaniu poddano organizację Okręgowych Dni Działkowca, co do miejsca i terminu.
Zbiorcze sprawozdanie finansowe ROD za 2022 r. i zbiorcze preliminarze ROD na rok 2023 przedstawiła główna księgową Okręgu p. Romualda Wilmowicz, o którego wizualną prezentację zadbał Sekretarz Okręgu P. Roman Krempski. Oceny w/w dokumentów w imieniu Okręgowej Komisji Rewizyjnej dokonał Przewodniczący p. Eugeniusz Rabuski, zakończonej wnioskiem o ich przyjęcie przez Okręgową Radę PZD. Ocenę kampanii sprawozdawczej dokonał Sekretarz Okręgu, którą uzupełnił dyrektor biura p. Tomasz Olkuski. Działalność inwestycyjno-remontowa okręgu w 2022 r. przedstawiona została przez inspektora ds. terenowo - prawnych i inwestycji p. Roberta Szymańskiego.
W dyskusji głos zabrało 7 osób, poruszając problemy:
- rzetelnego planowania działalności remontowej i finansów,
- potrzeby nowelizacji przepisów regulujących gospodarkę remontową i inwestycje w ROD,
- ścisłego egzekwowania przepisów związkowych oraz konsultowania prawnego projektów uchwał przez zarządy ROD z prawnikami okręgu,
- przygotowania działaczy do określonych funkcji, gdyż oczekiwania są duże a możliwości małe,
- przy ocenie podjętych uchwał brać pod uwagę intencje i wolę walnego zebrania a nie tylko sztywne prawo,
- konieczność nadrobienia zaległości w zakresie wiedzy spowodowanej okresem pandemicznym,
- pomocy ogrodom w sprawach rozliczenia energii elektrycznej w nowych ograniczonych warunkach.
Podsumowania dyskusji dokonał prezes Okręgu, kończąc puentą o konieczności wyciągnięcia wniosków i wykorzystaniu ich w dalszej pracy i szkoleniu. Po omówieniu propozycji organizacji okręgowych dni działkowca przystąpiono do przyjmowania uchwał. Na wniosek komisji uchwał i wniosków, Okręgowa Rada przyjęła 5 uchwał i jeden apel.
Po wyczerpaniu programu posiedzenie zakończono.